Strona archiwalna


Nowy serwis dostępny jest pod adresem: https://us.edu.pl/wydzial/wsne

THE TURING'S CONTRACT – AN EXTRAORDINARY EDUCATIONAL COMPANY WITH UNLIMITED RELIABILITY

THE TURING'S CONTRACT – AN EXTRAORDINARY EDUCATIONAL COMPANY WITH UNLIMITED RELIABILITY

 Jolanta Krzyżewska

Abstract: Education with a computer as a”soft version” of distance learning may be considered an interesting suggestion for education in the situations still viewed as “exclusive” though gaining significance for some socio-cultural reasons. The population with special educational needs is still increasing, despite the low birth rate and reduction of teachers' jobs. What is growing at the same time is both the need for life-long education and competition on the work market. This necessitates individualization of knowledge based on creativity. Omnipresent computer software is able to enhance human creative activity, including creative education, by attempts not only to solve but also to detect and formulate problems.

Keywords:  creativity, education with the computer, home schooling, space of the problem, space of the solution

REFERENCES

Berlyne,D. E., 1969: Structure and Direction in Thinking[Struktura i kierunek myślenia].PWN, Warszawa, ISBN: 420303551

Brocławik,K., 1991: The Model of Effective Inventic Group [Model efektywnej grupy inwentycznej]. [in:] Tokarz A. (ed.), Stimulants and Inhibitors of Creative Activity [Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej], SAWW, pp. 111-129

Duch,W., 2004: The World of Virtual Beings [Świat bytów wirtualnych]1. e-document ppt (accessed 11 July.2014)

Goban-Klas, T., 2010: From Turing’s People to the Net Generation. The Role of Information and Communication Tools in Shaping Social Personality [Od ludzi Turinga do pokolenia Sieciaków. Rola narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych w kształtowaniu osobowościspołecznej]. [in:] Rowiński T., 2010, Tadeusiewicz R. (eds), Psychologia i informatyka. Synergia i kontradykcje[Psychology and Computer Science. Synergy and Contradictions]. Wydawnictwo Uniwersytetu, Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, pp. 127-142, ISBN: 978-83-7072-679-9

Godniak,M. K., Linguabot as a Virtual Consultant in E-commerce Applications [Lingubot jako wirtualny konsultant w zastosowaniach e-commerce]. PDF publik_mgodniak01, e-document, (accessed 4 July 2014)

Harel,D., 2002: Computers – a company with limited reliability. What computers cannot really do[Komputery – spółka z o. o. Czego komputery naprawdę nie umieją robić].translation Schubert A., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, ISBN: 83-204-2710-X

Kędzierska,B., 2007: Information Competences in Lifelong Learning [Kompetencje informacyjne w kształceniu ustawicznym]. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, ISBN: 987-83-87952-2

Krzyżewska,J., 2013: Fields of/for creativity in distance learning. [in:] Trybulska-Smyrnova E. (ed.) Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning. E-learning & Lifelong Learning. Katowice, pp. 555-567,  ISBN: 978-83-60071-66-3

Krzyżewska,J., 2005: The Machine of Turing’s Man [Maszyna człowieka Turinga]. [in:] Ostrowicki M., Esthetics of Virtuality [Estetyka wirtualności]. Wydawnictwo Universitas, Kraków, ISBN: 987-83-242-1413-6

Nęcka,E.,  2001: Psychology of Creativity [Psychologia twórczości]. GWP, Gdańsk,  ISBN: 83-87957-50-X

Nęcka,E., 1994: A clue... Creative Problem Solving [Trop… Twórcze rozwiązywanie problemów]. IMPULS, Kraków, ISBN: 8385543481, 97883855434-80

Rutkowski,L., 2005: Methods and Techniques of Artificial Intelligence. Computing Intelligence[Metody i techniki sztucznej inteligencji. Inteligencja obliczeniowa]. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ISBN: 83-01-14529-3

Siemieniecki,B., 1999a: Effects of Global Application of IT Methods [Skutki powszechnego zastosowania metod informatycznych]. [in]: Siemieniecki B. (ed.), 1999: Prospects for Education with Computer  [Perspektywa edukacji z komputerem  ]. Adam Marszałek, Toruń, pp. 39-50, ISBN: 83-7174-212-6, 83-7174-481-1

Siemieniecki,B., 1999b: Introduction [Wstęp]. [in]: Siemieniecki B. (ed.), 1999: Prospects for Education with Computer [Perspektywa edukacji z komputerem].  Adam Marszalek, Toruń, pp. 5-7, ISBN: 83-7174-212-6, 83-7174-481-1

Topol,P., 2013: Educational Functionality of Virtual Worlds [Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych]. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, ISBN: 978-83-232-2565-2, 0083-4254