Strona archiwalna


Nowy serwis dostępny jest pod adresem: https://us.edu.pl/wydzial/wsne

RECEPTION OF ‘VISUAL LITERACY COMPETENCY STANDARDS FOR HIGHER EDUCATION’ (ERIC, 2011) IN THE POLISH EDUCATION SYSTEM

RECEPTION OF ‘VISUAL LITERACY COMPETENCY STANDARDS FOR HIGHER EDUCATION’ (ERIC, 2011) IN THE POLISH EDUCATION SYSTEM
Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska (Poland)
 
Abstract: In the paper the author describes the cultural and technological context of the visual literacy, coming from the specifics of the developing image culture and shaping of the information society. It shows the results of the pilot research on the Polish students in the scope of specific visual competences. The reference material for the research tasks prepared for‘"The legitimacy of visual literacy in the process of education" project was the visual literacy set (Visual Literacy Competency Standards for Higher Education, Chicago 2011) developed in academic and educational environments in the USA (The Association of College and Research Libraries, ACRL).
Keywords: information literacy, visual literacy, visual culture, information culture, intercultural communication
 
REFERENCES

  • Batorowska, H., 2013: Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej. [From the information literacy to the information culture. Reflections on the maturity information.] SBP, Warszawa 2013, ISBN: 978-83-61464-87-7
  • Dylak, S., 2012: Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka. [Visual literacy as competence of modern man.] [online] at https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/ 6035/1/Visual-literacy-M-E-K-2012.pdf (accessed 10 April 2014)
  • Hall, E., T., 2001: Poza kulturą. [Outside the culture.] PWN, Warszawa 2001, ISBN: 83-7319-418-5
  • Hofstede, G., 2007: Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. [Culture and organizations: programming of the mind.] PWE, Warszawa 2007, ISBN: 83-208-1282-8
  • Lengler, R., Eppler M., J., 2007: A Periodic Table of Visualization Methods. [online] at http://www.visualliteracy.org/periodic_table/periodic_table.html (accessed 10 July 2014)
  • Mikułowski Pomorski J., 2012: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. [How nations communicate with each other in intercultural communication and media communication.] UNIWERSITAS, Kraków 2012, ISBN: 978-83-24217-76-2
  • Pater-Ejgierd, N., 2010: Kultura wizualna a edukacja. [Visual Culture and Education.] Fundacja Tranzyt-Poznań 2010, ISBN 978-83-930146-1-3
  • Pulak, I., Wieczorek-Tomaszewska, M., 2012: Visual skills in the context of lifelong learning. [in:] E-Learning for Societal Needs. Ed. Eugenia Smyrnova-Trybulska, STUDIO NOA, Katowice – Cieszyn 2012, pp. 337-362, ISBN: 978-83-600071-59-5
  • Schnettler, B., 2011: W stronę socjologii wiedzy wizualnej [Towards a sociology of visual knowledge]. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2011,T. IV, No. 3, [online] at http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume8/PSJ_4_3_Schnettler.pdf html (accessed 10 July 2014)
  • Visual Literacy Competency Standards for Higher Education. ACRL, Chicago 2011, [online] at http://www.ala.org/acrl/standards/visualliteracy html (accessed 10 July 2014)
  • Wieczorek-Tomaszewska, M., 2012: Kognitywna rola przekazu wizualnego we współczesnej edukacji. [Cognitive role of visual communication in contemporary education.] [in:] Edukacja jutra. [Education of tomorrow.] Ed. K. Denek and others, Humanitas, Sosnowiec 2012, ISBN: 978-83-61991-06-9
  • Wieczorek-Tomaszewska, M., 2014: Kompetencje wizualne w praktyce akademickiej. [Visual Competence in academic practice.] "Library and Education", No 5 (2014), ISSN: 2299-565X, [online] at http://www.bg.up.krakow.pl/newbie/index.php/bie/article/view/68/68 (accessed 10 July 2014)